Kruikenzakken voor stichting Babyspullen

Vandaag maakte ik een aantal kruikenzakken voor stichting Babyspullen.

Ooit volgde ik daarvoor een instructie die ik vond via dit blog bericht van By Miekk (klik voor originele bericht). Helaas leidt haar blog niet meer naar de volledige instructies. Daarom heb ik geprobeerd haar patroon, zoals ik het doe, op te schrijven zodat jullie hier hopelijk ook mee aan de slag kunnen.

Het is dus niet mijn eigen ontwerp! Maar aangezien het voor een goed doel wordt gebruikt, hoop ik dat By Miekk het goed vindt.

3 kruikenzakken voor stichting Babyspullen

Voor het naaien van deze kruikenzakken gebruik ik het liefs molton of handdoek (badstof) voor de binnenkant en een vrolijk gekleurd stofje voor de buitenkant. Deze keer gebruikte ik katoen dat ik overhad van een kringloop aankoop.

Eerder maakte ik van deze stof ook al knikkerzakken als een project van de de Schiedamse Sewing Sister actie voor stichting Blieppas (hieronder zie je een foto van de knikkerzakken actie. Die met de beertjes waren al weg voor ik ze goed op de foto had gezet). Verder heb je nog iets nodig om de zak dicht te strikken, in dit geval gebruikte ik smal biaisband, ook uit een marktplaats aankoop. Maar het koord zoals op de knikkerzakken hieronder zou ook kunnen.

Zoals je merkt, upcycle ik graag materialen die in de originele vorm niet meer bruikbaar zijn, maar wel voor dit soort projecten. Voorbeelden zijn: gekrompen molton bedovertrek, dekbedovertrek met print waar de kinderen op uit gekeken zijn, kussenslopen, handdoeken waarvan de rand bijvoorbeeld is gerafelde rand ,maar midden nog prima is. Buitenstof kan katoen of tricot zijn: een tshirt met gaatje thv mijn riem ( ben ik de enige die dit steeds heeft?), een restje stof van een korte broek of t-shirt, lapjes van de kringloop ( na een was en strijkbeurt), couponnen etc.

Ideeën voor striklint: biaisband, restjes tricot die je uitrekt tot het een soort lint is, schoenveter ( ben ik de enige die random veters heeft liggen in de meterkast?), dubbel gestikt afwerkband, macramé koord, etc. En dan nu het patroon en benodigdheden:

Benodigdheden:

  • Binnenstof ( molton, badstof) 32 cm breed x 43 cm hoog
  • Buitenstof ( tricot of katoen) 32 cm breed x 43 cm hoog
  • Koord/ lint/ band voor sluiting ca 60 cm
  • Naaigerei ( naaimachine is het makkelijkst, maar als je heel goed met de hand kan naaien…. Dat zou ook kunnen)
  • Spelden, schaar, centimeter
  • Evt kartelschaar: ik knip mijn stof graag met kartel schaar om rafelen te voorkomen
  • Of een rolmes en snijmat om je stof op maat te maken
  • Voor een nette afwerking : strijkplank en strijkijzer
  • Als je wilt, optioneel een lockmachine voor afwerken naden

Het patroon

  • Knip uit beide stoffen een lap van 32x 43 cm
  • Leg de stof met goede kant op elkaar en stik de korte zijde. Strijk de zoom open en knip het teveel aan stof weg met de kartelschaar. Pas op dat je de net genaaide zoom niet kapot knipt
  • Vouw het aan elkaar genaaide stuk open, en vouw het daarna in de lengte dubbel, goede kanten op elkaar.
  • Speld je striklint ongeveer 10 cm vanaf de middennaad, zodat het midden in de zoom komt en er 2 linten van ca 30 cm op de goede kant van de stof liggen. Let op dat deze goed uit de weg liggen als je de zijnaad naait.
  • Nu ga je de 3 zijden naaien, maar let een keergat open in het midden van de korte zijde van de binnenstof. Ik naai zelf ook alvast een kort stukje voor het midden, zodat alleen het keergat nog gesloten moet worden aan het eind.
  • Na het naaien, knip je weer het teveel naast de naden weg en knip de hoekjes af, zodat de stof netter gedraaid kan worden.
  • Keer via het keergat de goede kant van het werk weer naar buiten.
  • Sluit het keergat met de hand of kort op de rand.
  • Stop de binnenkant nu in de buitenkant terug. Zet evt een stiksel 0.5 cm vanaf de bovenrand, zodat beide lagen op hun plek blijven na wassen.
  • strijk de zak mooi glad en klaar ben je.
Photo by Burst on Pexels.com

Pages: 1 2

Leave a comment